LOGO
Niezależny tygodnik powiatowy gmin: Cieszków, Krośnice, Milicz
Strona Główna Wiadomości Aktualności W polskich szkołach dokonała się rewolucja

W sprzedaży od 03.08.2022

IMG

Licznik odwiedzin

2 504 953

Ostatnie komentarze

Aktualności

W polskich szkołach dokonała się rewolucja

anm - 2022-01-12
341 👁️ 1 💬
1
0

Tylko zalogowani użytkownicy mogą reagować na artykuły.

Zaloguj się

Wywiad z dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego im. Armii Krajowej w Miliczu Marzeną Rokitą

W poniedziałek 10 stycznia młodzież po świąteczno-noworocznej przerwie wróciła do nauki stacjonarnej w I LO. Jak teraz wygląda nauka w szkole i czy ma Pani obawy związane z powrotem uczniów, skoro nadal w naszym kraju odnotowuje się dużo zachorowań na COVID-19?
W poniedziałek powróciliśmy do normalnej pracy w I LO – z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Nadal wszystkich uczniów i pracowników szkoły obowiązuje nakaz noszenia maseczek w częściach wspólnych oraz dystans. Przy każdym wejściu znajdują się stacje do pomiaru temperatury i dezynfekcji oraz maseczki jednorazowe. Ponadto płyny do dezynfekcji znajdują się w każdym pomieszczeniu szkoły. Uczniowie wchodzą do szkoły różnymi wejściami oraz korzystają z szatni w określonym porządku. W szkole nie odbywają się uroczystości, apele, wydarzenia w formie stacjonarnej – cała ta działalność została przeniesiona do sieci.
Jeżeli chodzi o naukę zdalną i hybrydową, stosujemy zasady opracowane w wewnątrzszkolnych procedurach, których ostateczna forma została ustalona w październiku 2020 i w tej postaci funkcjonuje również w bieżącym roku szkolnym. Zakładają one m.in. sposób realizacji zajęć on-line, które w I LO odbywają się zgodnie z tygodniowym planem zajęć, w pełnym wymiarze, ale również z odpowiednimi przerwami od pracy przed monitorami. 
Oczywiście, że mam obawy w związku z powrotem do nauczania stacjonarnego, ale zachowujemy reżim sanitarny i stosujemy się do wytycznych, dzięki czemu uczniowie mogą czuć się w szkole komfortowo i bezpiecznie.

 

Czy posiada Pani wiedzę, ilu nauczycieli i ilu uczniów jest zaszczepionych? Czy osoby zaszczepione w przypadku kwarantanny klasy mogą uczęszczać na lekcje w trybie stacjonarnym czy też muszą przejść na naukę zdalną?
Nie mam oficjalnej informacji na temat liczby zaszczepionych uczniów i nauczycieli. Decyzję o ewentualnym przejściu na nauczanie zdalne poszczególnych klas podejmuję po uzyskaniu zgody dyrektora PSSE oraz organu prowadzącego w zależności od liczby uczniów danej klasy, którzy zostali objęci kwarantanną. W takiej sytuacji cała klasa bierze udział w lekcjach on-line.

 

Jak zmieniła się nauka w czasie pandemii? Czy szkoła ma plan nadrobienia zaległości spowodowanych kwarantanną i nauką zdalną? I co z tegorocznymi maturzystami, którzy przez dwa lata uczyli się w cieniu ogólnoświatowej pandemii koronawirusa?
Jestem pełna podziwu dla nauczycieli I LO, którzy w ciągu kilku tygodni przestawili się z tradycyjnych metod nauczania na pracę zdalną. W dodatku ze świetnym skutkiem. Wystarczy spojrzeć na wyniki nauczania w ubiegłym roku szkolnym oraz wyniki matur. Rekordowa zdawalność egzaminu maturalnego – na poziomie 99 proc., pozwala żywić nadzieję, że w tym roku będzie podobnie. Dokładamy wszelkich starań, aby udzielić naszym maturzystom wsparcia. Mimo przerw w nauce stacjonarnej odbywają się zajęcia dodatkowe, nauczyciele prowadzą fakultety maturalne, od września do grudnia realizowane były zajęcia wspomagające, odbywają się konsultacje oraz, zgodnie z ustalonym w sierpniu harmonogramem diagnoz, przeprowadzane są matury próbne.
Zgodnie z ustalonymi i skutecznie wdrożonymi wewnątrzszkolnymi procedurami nauczania zdalnego i hybrydowego wszystkie lekcje, w razie ewentualnego przejścia na nauczanie zdalne, odbywają się w pełnym wymiarze przez platformę TEAMS, według tygodniowego planu zajęć. W związku z tym uczniowie, poza indywidualnymi przypadkami, nie mają większych zaległości. Ponadto, systematycznie kontrolowana jest realizacja podstawy programowej i na bieżąco reagujemy na ewentualne nieprawidłowości i opóźnienia.

 

Jaka jest Pani refleksja na temat życia szkoły i nauki w czasie trwającej blisko 2 lata pandemii?
Edukacja w czasach pandemii to złożony i wielowątkowy temat. Moment, kiedy po raz pierwszy została podjęta decyzja o zamknięciu szkół, był szokujący dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Nie ulega wątpliwości, że skutki nauki zdalnej będą odczuwane przez dzieci i młodzież przez długie miesiące, jeśli nie lata. Niepewna sytuacja związana z pandemią oraz nauka zdalna mogą wywoływać przewlekły stres, obniżenie samopoczucia, przygnębienie, lęki, problemy z koncentracją oraz rozdrażnienie. Wiadomo, że do prawidłowego rozwoju potrzebne jest doskonalenie umiejętności społecznych w grupie rówieśniczej, nawiązywanie emocjonalnych więzów z kolegami i ich codzienna obecność oraz uczestniczenie w życiu szkoły. Widać wyraźnie, jak ważna w niwelowaniu skutków izolacji jest rola wychowawców, pedagoga i wszystkich nauczycieli oraz współpraca pomiędzy nimi.
Obserwuję, że uczniowie funkcjonują na granicy między komfortem a napięciem. Z jednej strony szybko dostrzegli pozytywne strony edukacji zdalnej, jest im wygodnie, ale z drugiej tęsknią za normalnością, za bezpośrednim kontaktem z rówieśnikami i nauczycielami.
Kolejny wątek to rewolucja, która dokonała się w polskich szkołach. Kryzys spowodował lub może tylko przyspieszył ogromne zmiany w szkołach. Wyzwania czasu pandemii spowodowały, że poszukujemy nowych rozwiązań, jesteśmy bardziej kreatywni i otwarci.


Rozmawiała 
Agnieszka Jezierska

Zaloguj się, aby zostawić komentarz i ocenić artykuł...

Oceny

1
0

Tylko zalogowani użytkownicy mogą reagować na artykuły.

Zaloguj się

Komentarze

oleska - 2022-01-13, 07:49
1
0

Tylko zalogowani użytkownicy mogą reagować na komentarze.

Zaloguj się

    powinni siedzieć na zdalnych